
Accepted author manuscript of the following book chapter: Telepneva, N. (2019). 'Letters from Angola': Soviet print media and the 

liberation of Angola, Mozambique, and Guinea-Bissau, 1961–1975. In L. Dallywater, C. Saunders, & H. A. Fonseca (Eds.), Southern 

African Liberation Movements and the Global Cold War 'East' Transnational Activism, 1960-1990 (pp. 129-150). Oldenbourg: De Gruyter. 

"Letters from Angola": Soviet Print Media and the Liberation of 

Angola, and Mozambique, 1961–1975 

Natalia Telepneva  

University of Warwick 

University of Strathclyde 

 

International publicity was crucial to the liberation of Southern Africa. As Matthew 

Connelly shows in Diplomatic Revolution, the innovators in this regard were the Algerian 

National Liberation Front (FLN), who used international fora effectively to achieve recognition 

for their cause in the context of the Cold War.1 The print media were crucial for the construction 

of modern nationalism, or "imagined communities",  the title of  Benedict Anderson’s seminal 

work.2 The post-war era ushered in a new age of global media that African revolutionaries were 

able to use  to capture international audiences.3 International solidarity networks were 

fundamental for this global outreach. In the aftermath of the Second World War, the Portuguese 

dictatorship started handing out an increasing number of scholarships for young men and women 

from Angola, Mozambique, Guinea-Bissau and Cape Verde to study in universities across 

Portugal. The students were supposed to learn the ‘merits’ of Portuguese civilisation and return 

to occupy administrative posts across the Empire. Instead, many started to agitate for the 

‘rediscovery’ of African culture and to campaign for independence.  

As persecution of nationalist activism in Portugal and the colonies intensified, many 

student activists went into exile. In the 1950s, one group of activists from the Portuguese 

colonies—Mário Pinto de Andrade and Viriato da Cruz from Angola, Marcelino dos Santos 

from Mozambique, and Amílcar Cabral from Cape Verde—gathered in Paris, from where they 

launched a campaign against Portuguese colonialism. They also started building a network of 



2 
 

 2 

supporters among European left-wing circles and from socialist countries. With Portugal’s 

prime minister, António de Oliveira Salazar, refusing to cede control of the colonies, in 1960,  

De Andrade, Da Cruz and Cabral were among those who moved to Conakry, Guinea, from 

where they started campaigns to harness support for the armed struggle against the Portuguese 

regime. Cabral did so on behalf of The African Party for the Independence of Guinea and Cape 

Verde (PAIGC). De Andrade and Da Cruz on behalf of the Popular Movement for the Liberation 

of Angola (MPLA).  

In February-March 1961, a large-scale popular uprising shook Angola, Portugal’s largest 

colony. The uprising and Portugal’s brutal retaliation hastened the need for African nationalists 

to launch armed struggle – or face competition from local rivals. In April of that year, 

representatives from the MPLA, PAIGC, and the lesser-known the National Democratic Union 

of Mozambique (UDENAMO), amongst others, met in Casablanca, Morocco.4 The participants 

established a new umbrella organization, the Conference of Nationalist Organizations of the 

Portuguese Colonies (CONCP) with headquarters in Rabat, Morocco, which was to serve as a 

publicity centre and a clearing house for inter-movement communication.5 CONCP intended to 

attract international attention to the problem of Portuguese colonialism in the aftermath of events 

in Angola and to strengthen its members through a transnational alliance.6 In 1962, Marcelino 

dos Santos played an important role in founding FRELIMO, the Front for the Liberation of 

Mozambique. Once the MPLA (1961), FRELIMO (1964) and PAIGC (1963) launched armed 

struggle in the early 1960s, they used a variety of media – print, radio, and television – to 

advertise their cause. They also started inviting foreign journalists to visit the so-called liberated 

areas. These efforts were crucial to attracting international attention to the cause and countering 

the official Portuguese narrative that the nationalist movements were little more than a bunch 

of “armed bandits”, controlled by Moscow. 



3 
 

 3 

The Soviets turned their attention to the Third World after Nikita Khrushchev replaced 

Joseph Stalin as the First Secretary of the Central Committee of the Communist Party of the 

Soviet Union (hereafter CC CPSU) in 1953. A pragmatic party apparatchik, Khrushchev 

understood that the rapid pace of decolonization offered Moscow opportunities to gain new 

international allies. At the same time, Khrushchev had come of age during the interwar period—

the peak of the Comintern’s support for black liberation around the world. He was vested in the 

language of anti-racism and believed that the Soviets had a duty to help anti-colonial movements 

in the Third World. He hoped to revive socialism along so-called "Leninist " lines after he 

denounced Stalin at the Twentieth Congress of the CPSU in February 1956.7 The Soviets did 

not pay much attention to the Portuguese colonies until after the Angolan uprising. In 1961 that 

the Soviets offered the first assistance package to the MPLA, and by the mid-1960s, the Soviet 

Union and their allies in Eastern Europe were providing cash, arms, and military training to the 

MPLA, FRELIMO, and PAIGC.  

As Soviet official support for the anti-colonial movements picked up in the mid-1960s, 

the media followed suit. The 1960s saw an exposition of publications on the anti-colonial 

struggle – in print, on radio, and on television. Soviet journalists and party cadres used the print 

media to condemn the Portuguese colonialism. They also championed the anti-colonial cause 

by reporting on armed struggles in Angola, Mozambique, and Guinea-Bissau. Soviet journalists 

also served as informal go-betweens, reporting on what they saw and briefing the party cadres 

on the situation on the ground. While print media were a fundamental feature of Soviet support 

for liberation movements, we know very little about the content – or the people behind them.8 

Characteristically, Artur Domoslawski’s biography of Ryszard Kapuscinski, a prominent Polish 

journalist and the author of such acclaimed books as The Emperor, Shah of Shahs, and Another 

Day of Life, produced much controversy when it was revealed that the former practiced a 

“literary journalism” and had a close relationship with the party bosses in Poland.9 By 



4 
 

 4 

demystifying the role of international journalists, we can better understand the nature of Soviet 

support for anti-colonial movements and uncover the transnational networks that sustained 

them. 

This chapter investigates the functions of Soviet publications on the anti-colonial 

movements and the people behind them. It investigates the content of publications, written by a 

small team of Soviet officials who staffed the Africa desk of the CC CPSU International 

Department. It then looks at the Soviet international journalists reporting from the so-called 

liberated areas of Angola and Mozambique for Pravda, an official daily newspaper of the CPSU. 

Furthermore, this chapter uncovers the informal functions of Soviet journalists as sources of 

intelligences and informal liaisons between African and Soviet leaders. The varied functions of 

Soviet journalists are illustrated through an investigation into the career of Oleg 

Konstantinovich Ignat’ev, a Soviet international journalist (zhurnalist-mezhdunarodnik) and 

one of the most prolific commentators on the Portuguese colonies. By focusing on the content 

of Soviet print media and the people behind it, this chapter seeks to expand our understanding 

of the transnational networks that sustained the liberational struggles in Southern Africa.  

 

The liberation struggle in Southern Africa through the lens of the CC CPSU International 

Department 

The men and women who carried out Khrushchev’s new policy in the Third World were 

mostly members of the Soviet bureaucratic elite—party cadres, diplomats, spies, journalists, and 

academics. However, perhaps the most important department to deal with liberation movements 

in Southern Africa was the International Department of the CC CPSU. In response to Soviet 

interest in sub-Saharan Africa, in the early 1960s, the International Department expanded its 

Africa desk, which would come to fulfil crucial functions in daily engagement with the 

liberation movements. The small staff at the Africa desk collected and processed information 



5 
 

 5 

about the situation in particular areas and made policy recommendations to the head of the 

International Department, Boris Ponomarev. They also “met and greeted” African 

revolutionaries on their visits to Moscow and processed their requests for assistance.10  

In 1961, the International Department recruited Petr Nikitovich Yevsyukov as a desk 

officer responsible for Portuguese colonies. Fluent in Portuguese, Yevsyukov soon enough 

became one of the most informed figures on matters related to the Portuguese colonies as he 

received and processed all information from Soviet embassies abroad, press agencies, and 

intelligence sources. As such, he became a man with considerable influence on policy matters 

related to the Portuguese colonies.11 While we know now quite a bit about the role of Yevsyukov 

and other middle-ranking officials as important liaisons, we know very little about them as 

producers of print content, as informers and shapers of public opinion through specialized print 

media. In fact, officials like Yevsyukov were actively involved in producing content for the 

media, including for specialized journals on topics of their specialisation. 

One such journal was Aziya i Afrika Segodnya (Africa and Asia Today). Established as 

a joint publication of the Moscow-based Institute of African Studies and the Oriental Institute, 

Aziya i Afrika Segodnya became a forum for Soviet academics, international journalists, writers, 

and politicians to inform and educate the Soviet public. In general, the journal mainly targeted 

a domestic audience. Similar to other journals in the era of Khrushchev’s thaw, Aziya i Afrika 

Segodnya allowed for a measure of engagement with the readers. The journal ran a special rubric 

titled “Answers to Readers” in which the editors provided an answer to a particular question 

raised by a particular member of the public. It is not clear how many such letters were received 

by Aziya i Afrika Segodnya, but it is instructive that the editors tried to connect with the readers 

– in line with the spirit of Khrushchev’s thaw that offered greater freedom for journalists and 

editors.12 The cadres of the CC CPSU International Department and its Africa desk were regular 

contributors to the journal.  



6 
 

 6 

Yevsyukov started to contribute to Aziya i Afrika Segodnya soon after joining the Africa desk 

at the CC CPSU International Department. One of his first articles for Aziya i Afrika Segodnya 

in August 1962 focused on the PAIGC and the anti-colonial struggle in Guinea-Bissau. In 

“Vosstaniye Razgoraetsya” [The Uprising Flares Up], Yevsyukov presented the PAIGC as the 

only organization that represented the nationalist movement in Guinea-Bissau. He emphasised 

that the PAIGC had failed to achieve independence for Guinea-Bissau by peaceful means and 

had thus launched sabotage action against the Portuguese. Yevsykov also highlighted PAIGC’s 

connections with “progressive nationalist organizations such as the MPLA” that were bound 

together in the CONCP.  He praised the PAIGC leader Amílcar Cabral as “an energetic and 

capable political leader”, who was elected “deputy Secretary General of the CONCP”.13 

Yevsyukov’s positive evaluation of Cabral on the pages of Aziya i Afrika Segodnya is not 

surprising. He had first met Cabral earlier that year, in 1962. He was immediately taken by 

Cabral’s charm and became an important chain in Cabral’s transnational support network, 

which included supporters in Ghana, Algeria, Morocco, Czechoslovakia, Cuba, and the Nordic 

countries, to name a few. Cabral and Yevsyukov would regularly meet in Moscow and 

Conakry, Guinea, where the PAIGC was based.14 

Yevsyukov continued to emphasize transnational connections between the anti-colonial 

movements. In his article dedicated to the launch of armed struggle in Mozambique in 1964, he 

again emphasized that FRELIMO was part of CONCP and wanted to unite forces with other 

liberation movements to coordinate actions against Salazar’s regime. However, this time, 

Yevsyukov spared the reader laudatory epithets regarding FRELIMO’s leadership. The reason 

for this was a complicated relationship between the Soviets and FRELIMO’s first president 

Eduardo Mondlane, who was treated with suspicion in Moscow because of his background (he 

was educated and married in the US) and his contacts with the administration of US President 

John F. Kennedy.15  



7 
 

 7 

Besides shaping dominant narratives about the anti-colonial struggles, Yevsykov used 

Aziya i Afrika Segodnya to inform readers about the struggles for continued white minority rule 

in Southern Africa. In a detailed commentary about Portugal’s colonial wars in 1965, 

Yevsyukov shared the dynamics of struggle for white rule in Southern Africa. Portugal was not 

alone in the region, he argued, for it received support from South Africa’s Prime Minister 

Hendrik Verwoerd and Roy Welensky, the prime minister of the Federation of Rhodesia and 

Nyasaland. Salazar, Verwoerd, and Welensky, argued Yevsyukov, had entered into a "secret 

union" to sustain white power. Yevsyukov’s allegations were not without foundation. That 

South Africa, the Federation of Rhodesia and Nyasaland, and Portugal consulted and 

coordinated their actions was known. While there was probably no official "secret agreement" 

in the early 1960s, there indeed existed diplomatic, intelligence, and military exchanges between 

South Africa, Portugal, and the Federation of Rhodesia and Nyasaland. By the early 1970s, these 

developed into a more formal military alliance, known as Exercise ALCORA.16 Yevsyukov also 

lashed out at the United States for playing a "double game" by supporting Salazar’s regime and 

at the same time giving money to "pro-American Angolan nationalists." 17   

Here, Yevsyukov hinted at the MPLA’s main rival—the National Front for the 

Liberation of Angola (FNLA) led by Holden Roberto. Originally established in 1958, the FNLA 

was rooted in the rooted in the Bakongo community who had traditionally traversed northern 

Angola and southwestern Congo.18 In contrast to the leftist leadership of the MPLA, Holden 

Roberto was explicitly anti-communist and looked up to the USA as a model for the future of 

Angola. He made a few trips to the USA to look for assistance, and established a covert 

relationship with the CIA. In the early 1960s, the Soviets supported the idea of a common front 

between the MPLA and the FNLA, and it is thus not surprising that Yevsyukov avoided directly 

“naming and shaming” Holden Roberto. As the Soviets abandoned the goal by the end of 1964, 

they openly named Roberto as a CIA creation, reinforcing the MPLA’s narrative.19 



8 
 

 8 

Another regular commentator on Southern Africa for Aziya i Afrika Segodnya was Petr 

Manchkha, the head of the Afrika desk at the CC CPSU International Department. Like 

Yevsyukov, Manchkha was not an expert on the Portuguese colonies. He was first brought into 

the CC CPSU International Department to maintain relationships with left-wing groups in 

Albania and Greece. After Soviet relations with Albania deteriorated in the early 1960s, he was 

moved to head the new Africa desk at the International Department.20 In early 1967, Manchkha 

took part in an intra-governmental delegation of Soviet officials who went to investigate the 

progress of armed struggle in Portuguese colonies ‘on the ground’. The delegation never crossed 

the border into the Portuguese colonies, but held a number of talks with leaders of the liberation 

movements, based in Tanzania, Zambia and Congo-Brazzaville. One of their interlocutors was 

Agostinho Neto, the MPLA’s president since 1962. The delegation came back convinced there 

was some progress and increased support for the MPLA.21  

Upon his return, Manchkha wrote a long article on his experiences for Aziya i Afrika 

Segodnya. His main goal was to convince readers that the MPLA was the “main and leading 

force” in the liberation struggle, in contrast to the FNLA led by Holden Roberto. While the 

MPLA was “the most influential and authoritative organisation in the country”, the FNLA was 

constructed on a “narrow, tribal basis” and, he said, flirted with anti-white racism. The MPLA 

tried to establish a common front with the FNLA, but Holden Roberto countered any such 

attempts, thus dividing the nationalist movement. Behind the FNLA’s divisive tactics, argued 

Manchkha, was the United States, which supported Holden Roberto to lay the groundwork for 

influence in case Angola became independent. As such, Manchkha reinforced the MPLA’s 

narrative of being the only organisation that represented the people of Angola and of Holden 

Roberto as a puppet of the United States.22 Manchkha also highlighted the key role of the Soviet 

Union in supporting the liberation movements: “Active and regular support that the Soviet 

Union provides for Angolan, Mozambican and Guinean patriots and their sacred struggle for 



9 
 

 9 

freedom and national independence proof of the truly internationalist attitudes of the Soviet 

people towards national-liberation movement of oppressed peoples.”23 

As such, Aziya i Afrika Segodnya served to inform and educate Soviet citizens. Articles 

by Yevsyukov and Manchkha sought to construct narratives of the MPLA, FRELIMO, and 

PAIGC as the only viable representatives of their own people and to bash their internal rivals. 

They also sought to condemn the United States and the West for supporting white minority rule 

in Southern Africa, while highlighting Soviet support for anti-colonial struggles. This was to 

highlight Soviet internationalism in the service of anti-colonialism, as opposed to Western 

hypocrisy and moral duplicity. These publications in Aziya i Afrika Segodnya thus also served 

as an important “moral weapon” in the struggle for “hearts and minds” for domestic and 

international audiences in the context of the Cold War. The journal also provided a platform for 

Africans themselves to communicate with the Soviet readership. Among regular contributors 

were Amílcar Cabral and Agostinho Neto, who regularly published updates on the progress of 

armed struggle.24 Meant to educate and inform, the articles published by party cadres such as 

Yevsyukov and Manchkha were generally quite similar in the language used and the messages 

conveyed. These contrasted sharply with the lively style of so-called “reports from liberated 

areas” that became a common feature of Soviet print media, starting from the mid-1960s.  

 

Soviet Journalist and Reports from the Liberated Areas 

In the socialist countries, foreign journalists were a privileged caste. Soviet international 

journalists could travel and work abroad, a marker of privilege bestowed upon a narrow elite. 

The route to such a privileged career often started with passing difficult entrance exams to enrol 

at the Moscow State University or the Moscow State University of International Relations 

(MGIMO), which offered training in area studies and foreign languages. The vast majority of 

Soviet internationalist journalists were men, mainly of Russian ethnic origin, since entry 



10 
 

 10 

requirements restricted access to women and men of Jewish ethnic background.25 Soviet 

international journalists were highly educated men who spoke foreign languages. Many had 

fought in the Second World War. These Soviet journalists were part of a confident post-war 

generation who were proud of their country and its achievements, and were dedicated to the 

party. Many were ‘true believers’ in Soviet socialism and welcomed Khrushchev’s speech at 

the Twentieth Congress. When Khrushchev turned to the Third World, Soviet journalists were 

also to act as informal ambassadors to the Third World, to enhance the positive image of the 

Soviet Union – in print and in person. As to the Soviet elite in general, the anti-colonial and 

revolutionary struggles excited journalists, who saw the Third World as the new frontier, where 

revolution could be reborn. It is not surprising that Soviet journalists jumped on the bandwagon 

to report on anti-colonial struggles. Starting from the mid-1960s, Soviet journalists would 

commonly report about their travels to areas where the anti-colonial movements were heavily 

present, the so-called liberated areas.26 

The emergence of Soviet reporting from the liberated areas also coincided with the 

intensification of armed struggle in Portuguese colonies. In 1964, MPLA reorganized its 

operations from a new base in Congo-Brazzaville. Armed with Soviet weapons and backed by 

a contingent of Cuban advisers, the organisation started operations in Cabinda – an Angolan 

enclave in neighbouring Congo-Brazzaville. As the MPLA launched its first forays into Cabinda 

in 1965, Soviet journalists began touring areas of Angola under control of the MPLA, known as 

“liberated areas”. Mikhail Domogatskikh was the first Soviet journalist to travel to Cabinda, 

accompanied by the MPLA guerrillas. He came back with field notes that were published in a 

series of articles in Pravda under the title “Plamya nad Angoloy” [Flame over Angola] between 

May and June 1965.  

Such reports were made for domestic and international consumption. They would be first 

published in Pravda, then adapted for broadcast in foreign languages for international 



11 
 

 11 

audiences. Finally, they would be recorded and scrutinized by PIDE, Portugal’s secret police. 

In one of the first reports in “Flame over Angola”, Domogatskikh described his ardours journey, 

crossing the border, and finally meeting the MPLA guerrillas, “valiant fighters for the freedom 

of Angola”. Upon arrival, he discovered a sense of comradery and a genuine interest in Soviet 

experience of struggle against fascism during the Second World War.27 In subsequent articles 

for Pravda, Domogatskikh goes on to depict the portraits of specific guerrilla commanders: their 

backgrounds, the reasons for joining the struggle, and hopes for the future. Domogatskikh also 

relays the words of an MPLA guerrilla commander about difficulties in their struggle and about 

those who, like Holden Roberto, have betrayed the revolution. His articles are filled with 

emotion, he wants to convince the reader about the sincerity of their fighters and their sacrifice.28 

He finishes the series of articles with a celebration of the Soviet solidarity with the MPLA, with 

highlighting ties that bind: 

 I started talking about how much our people are paying attention to the national 

liberation struggle, how much they are following the wars in Angola, Mozambique, and 

‘Portuguese’ Guinea: ‘The Soviet Union has always been and will remain with you, dear 

comrades.’ Everybody jumped from seats. Hands clutching machine guns went up: 

‘Vive Union Soviétique! Vive Moscou!’29 

Tomas Kolesnichenko followed Domogatskikh to Angola shortly afterwards. 

Kolesnichenko was one of Pravda’s main foreign correspondents, known for his lively writing 

style and flair for adventure. In early 1966, Kolesnichenko published a full account of his travels 

in Angola for Pravda in a series of articles titled “Pis’ma iz Angoly” [Letters from Angola]. In 

his first ‘letter’ for Pravda, Kolesnichenko constructed a portrait of the MPLA’s President 

Agostinho Neto as a hero of the liberation struggle. Kolesnichenko showed himself dining with 

Agostinho Neto before crossing the border. Then, their conversation was interrupted by 

somebody switching on the radio. He writes: “Somebody switches on the radio. One can hear 



12 
 

 12 

loud speech. The partisans listen for some time, then they start laughing. ‘This is Portuguese 

radio’, says Agostinho Neto’. Now they are saying that they had completely crushed the bandits, 

while only few ‘agents from Moscow’ remain. Meanwhile, the existence of Angolan partisans 

is a myth, made up by the agitators".30 Kolesnichenko’s goal was to counter Portuguese 

propaganda, to show that the MPLA was "real" and that it indeed controlled areas under its 

occupation. Kolesnichenko relays a conversation with Hoji Ya Henda, a popular MPLA 

guerrilla commander. The Portuguese propaganda was a lie, according to Hoji Ya Henda. The 

MPLA’s forces were regularly engaged in fighting the Portuguese, who rarely ventured out of 

their posts for fear of ambushes.31  

Once Kolesnichenko crossed the border into Angola, his gaze turned towards the MPLA 

guerrillas and the nature of the struggle. In the midst of the jungle, he sees the portrait of I. V. 

Lenin. The Angolan partisans “know Lenin”. Kolesnichenko describes MPLA guerrillas as 

“internationalists, convinced their task was inexorably linked with the struggle against 

imperialism and colonialism.”32 The role of Holden Roberto and FNLA also comes up in 

Kolesnichenko’s account. He highlights FNLA’s duplicitous nature through a story of Veneno 

(nom de guerre), another MPLA commander. Veneno was the son of a poor plantation worker 

who had been abused by his boss.33 Since childhood, Veneno hated colonial rule and thus he 

did not hesitate to join the uprising in 1961. Veneno first joined the FNLA, but he was soon 

disappointed when he realised that Holden Roberto did not fight against the colonizers, but only 

enriched himself. After many travails, he managed to escape and finally joined MPLA.34 In 

another article for Pravda, Kolesnichenko goes further to portray MPLA as a beacon of hope 

for Africa. He underlines that Bourgeoisie propaganda” was wrong to celebrate the destruction 

of the “progressive forces”. In fact, MPLA’s struggle showed that forces existed in Africa that 

would develop revolution. That, he continued, depended on support from the Soviet Union and 

the socialist countries: “The struggle of the Angolan partisans proves that the liberation 



13 
 

 13 

movement against colonialism and imperialism can’t exist in isolation from the international 

workers' movement, from the international socialist system.”35 

In reports from the liberated areas, journalists like Domogatskikh and Kolesnichenko 

constructed a dominant narrative for MPLA and its struggle. The MPLA enjoyed widespread 

control and a large degree of control in rural areas. They were the only representative of the 

liberation struggle in Angola, juxtaposed with Holden Roberto’s FNLA who were ineffective 

and unwilling to fight. Another aim was to reaffirm Soviet leadership of the international 

communist movement. In fact, as the journalists tried to show, MPLA’s struggle could not exist 

in isolation, without Soviet support. MPLA’s struggle proved that revolution was alive and the 

Soviet Union was crucial to its success. Over time, Soviet journalists reporting from liberated 

areas of Angola, Mozambique, and Guinea-Bissau became fairly commonplace. They often 

went with small crews of cameramen to shoot films about the armed struggle. They also came 

back with reports of the "real situation on the ground" for official use. Nobody exemplified the 

many functions Soviet journalists played in the struggle for liberation in Southern Africa than 

Oleg Ignat’ev.  

 

The Myth-Maker? Oleg Ignat’ev and the Struggle against Portuguese Colonial Rule 

Ignat’ev’s career reflects the multiplicity of roles that were accessible to highly sought-

after area studies specialists with the knowledge of foreign languages. Born in 1924, Ignat’ev served 

in the Black Sea fleet during the Second World War as a deep-water diver who laid mines. After 

the war, he enrolled in the prestigious Moscow State University of International Relations 

(MGIMO). After graduating in 1949, he first worked for Komsomolskaya Pravda before going on 

a three-year foreign assignment to Argentina where he worked as the second secretary and press 

attaché at the Soviet Embassy. Back in Moscow, he moved to a post at the State Committee for 

Cultural Links with Foreign Countries, specialising in Latin America. In 1959, he returned to 



14 
 

 14 

Komsomolskaya Pravda. In 1964, Ignat’ev started working for Pravda.36 It was shortly after he 

started to work for Pravda that he met Amílcar Cabral. He remembered that their first meeting took 

place on 10 November 1965 in Moscow at the initiative of the Soviet Afro-Asian Solidarity 

Committee. “A mulatto of medium height entered the mention at Kropotkinskaya Street. He had 

regular features and his brown eyes looked calmly and attentively from behind large, horn-rimmed 

glasses. His temples had begun to grey. On his head was a knitted cap work by Czech skiers. 

'Amílcar Cabral', he introduced himself and held out his hand”. It was at that meeting that Cabral 

first suggested that Soviet journalists should venture to the "liberated areas" of Guinea-Bissau. 

Apparently, Ignat’ev immediately supported Cabral’s idea and suggested that Pravda should 

dispatch him to report on the situation there.37  

In 1966, Ignat’ev became the first Soviet journalist to travel to Guinea-Bissau. On his first 

trip, he went to the south of Guinea-Bissau – the heartland of support for PAIGC. On first 

examination, Ignat’ev’s reports on liberated areas in Guinea-Bissau differ little from those of Tom 

Kolesnichenko or Mikhail Domogatskikh. He wrote about the cruelty of Portuguese colonialism 

and PAIGC’s brave struggle, all against the backdrop of his own trek across the Guinea/Guinea-

Bissau border into the liberated areas, night-time bombardments, and conversations about freedom 

with the guerrillas. However, Ignat’ev went further.38 In his reports, he showed PAIGC acting as 

an "embryo state" in the liberated areas by building schools for children and offering primary 

healthcare services for the people. Ignat’ev also zoomed in on Soviet solidarity with the struggle, 

mainly through reporting on meetings with those who had studied in the Soviet Union. During his 

first trip to Guinea-Bissau, Ignat’ev talks about meeting a young woman who had just returned from 

the USSR, where she had studied to become a nurse. In his last report from Guinea-Bissau, Ignat’ev 

reports, he finally met Amílcar Cabral, who asked him to speak about what he saw in front of the 

UN’s Decolonisation Committee. Ignat’ev could not go testify, but stressed his reports bore witness 

to the fact that the people of “Portuguese Guinea” had freed almost half of the territory under the 



15 
 

 15 

leadership of PAIGC; that there was no colonial administration in the liberated areas; and that the 

struggle for liberation was led by regular military units of the PAIGC’s armed forces.39 Overall, 

Ignat’ev’s reports meant to reinforce the dominant narrative of PAIGC as an "embryo state" in the 

liberated areas for domestic and international audiences.  

After his first trip in 1966, Ignat’ev became a regular visitor to Guinea-Bissau. In 1968, he 

went to Guinea-Bissau again, this time with a crew of Soviet cameramen to shoot a film about 

PAIGC. In 1970, he covered the armed struggle in the East of Guinea-Bissau. Ignat’ev’s interest in 

Guinea-Bissau was shaped by a close personal relationship that he developed with Amílcar Cabral. 

In the early 1970s, Cabral’s daughter, Iva, stayed at Ignat’ev’s home as a first-year student at the 

History Department of the Moscow State University. Cabral thus commonly met Ignat’ev in his 

home, discussing forthcoming trips. The two became friends. In 1973, Ignat’ev went to Guinea-

Bissau again. This time, he wanted to cross the whole country from north to south. On 21 January 

1973, Ignat’ev was in Mores in the north of Guinea-Bissau when he heard news of Cabral’s 

assassination in Conakry.40  Cabral was murdered as part of a failed plot, concocted by the 

Portuguese and executed by a group of PAIGC members, unhappy with the progress of armed 

struggle and with what they believed was the dominant position of Cape Verdeans in the PAIGC. 

The Soviets were very worried about PAIGC’s prospects in the aftermath of Cabral’s death. With 

Cabral gone, the Soviet military felt the PAIGC was under threat of being subsumed by either the 

Guineans, the Cubans, or both, so they dramatically expanded military assistance.41 Since Ignat’ev 

happened to be inside Guinea-Bissau when Cabral’s murder took place, he had the privileged 

position to structure the narrative.  

One of his aims was to underscore that Cabral’s murder did not change the situation inside 

the country, that PAIGC still had the support of the local population. The main reason why common 

people in the liberated areas supported PAIGC, argued Ignat’ev in characteristic fashion, was the 

transformative nature of the struggle for people’s lives. In one of his articles for Pravda, he 



16 
 

 16 

recounted a conversation with Fode Ture, “an elder of about seventy years old, dressed in typical 

Muslim dress”. According to Ture, people did not know anything beyond their own village. Now, 

Ture’s elder son was fighting for PAIGC in the south, while one of his granddaughters was studying 

abroad to become a teacher. PAIGC built schools and dispatched doctors to care for children. The 

Portuguese may have killed Cabral, but the people would never live in the same way as before.42 

Another of Ignat’ev’s aims was to dispel the notion that the coup in Conakry and Cabral’s 

murder had anything to do with disagreements within the party. Returning to Conakry from his tour 

of Guinea-Bissau in February 1973, Ignat’ev was the first international journalist to interview 

Cabral’s wife Anna Maria, the only eye-witness to the assassination. The short version of her 

account was printed in Pravda on 6 March 1973. In an emotional account, Ignat’ev relayed Anna 

Maria’s account of the murder: Cabral’s bravery in dealing with his assassins, reinforcing his image 

as a slain revolutionary hero. In his own commentary, Ignat’ev emphasised that Cabral’s assassins 

were mere criminals who worked for the Portuguese.43 As such, Ignat’ev’s reports were supposed 

to reassure about PAIGC's success and provide credence to the organization in crisis. He developed 

the narrative in a book-length study of Cabral’s murder, published in 1975 and 1976, in Portuguese 

and Russian. Written in a lively journalistic style, the book is based on minutes of interrogations 

with those who were involved in the plot to murder Cabral and aimed to show PIDE as the main 

villains.44 

In the following years, Ignat’ev continued to write to establish the "myth of Amílcar 

Cabral”. In 1975, he published the first biography of Cabral, titled Amílcar Cabral: The Son of 

Africa both in Russian and Portuguese.45 The book does not have any references, but does contain 

verbatim dialogues with Cabral and others around him to paint an idealistic picture of a man fully 

dedicated to the struggle from a young age. Ignat’ev’s Cabral is an ideal type, a hero of a liberation 

struggle. Allegedly based on Ignat’ev’s conversations with Cabral during his many tours of the 

liberated areas, Ignat’ev carefully constructed The Son of Africa to showcase Cabral as the only 



17 
 

 17 

uncompromising leader and fighter for independence of his nation. However, the book remained 

the only biography of Cabral until the publication of Patrick Chabal’s Amílcar Cabral: 

Revolutionary Leadership and People's War.46 As Chabal is right to note, the biography was 

“tendentious journalistic of arbitrary chosen events in Cabral’s life”.47 Ignat’ev’s biography of 

Cabral was never meant to be an academic study. Written in a vivid and racy style, it was supposed 

to enchant the reader, to construct his image as a revolutionary hero akin to Che Guevara. 

“Ignat’ev’s work is truly worthy of a film script”, writes Mustafa Dhada.48 While Ignat’ev spent a 

lot of time and energy writing on PAIGC, by the early 1970s, he had become the main journalist 

reporting on struggles in southern Africa—in Angola and Mozambique.  

Upon the request of MPLA’s Agostinho Neto, in July 1970, Ignat’ev headed a four-men 

Soviet crew on a trip to Angola. Their goal was to shoot a film about life in MPLA-controlled 

liberated areas. Ignat’ev’s reports from Angola were very similar to those from Guinea-Bissau, 

characterized by similar romanticism and dominant narratives of suffering and struggle against 

Portuguese colonialism. As in his reports from Guinea-Bissau, Ignat’ev pays a lot of attention to 

MPLA’s attempt to establish an "embryo state" in Angola: “The women work in the fields, the men 

go hunting and fishing, they engage in cattle grazing and extract honey. Seemingly, this is the quiet, 

patriarchal life, which has been in place for centuries. You will immediately notice the changes in 

people’s lives that occurred due to selfless work of the MPLA”. Ignat’ev elaborates: the MPLA had 

opened schools and healthcare services. The local medic, Bazadio, studied medicine in the USSR. 

Attached to the article were photographs of the partisans, but also of small children sitting behind 

desks.49 He also notes the evolution of MPLA’s armed struggle: the organization was waging the 

war in all areas of Angola; the headquarters had been moved inside of the country. There were many 

more trained cadres who had undergone military training in “North Africa and the socialist 

countries, including in the USSR”.50 A year later, in July-August 1971, Ignat’ev went to southern 

Africa again. This time, he was covering FRELIMO’s armed struggle in Mozambique. 



18 
 

 18 

Ignat’ev’s trip to Mozambique in 1971 coincided with a difficult period of anti-colonial 

struggle in the Portuguese colonies. In 1970, the Portuguese undertook a massive counter-offensive 

in Angola and Mozambique. In Angola, it was led by an experienced general, Francisco da Costa 

Gomes. In Mozambique, General Kaúlza de Arriaga launched Operação Nó Górdio (Operation 

Gordian Knot), a massive military offensive against FRELIMO. While Gordian Knot was originally 

successful, by 1971, it had become clear that FRELIMO had shifted the focus of its operations from 

the northern Cabo Delgado to Tete Province.51 At the same time, the Soviets were reviewing their 

support for FRELIMO. In 1967–69, FRELIMO had undergone an internal crisis, which led to the 

rise of Samora Machel as the new president after Eduardo Mondlane’s assassination. Machel was 

suspicious of the Soviets, but he was nonetheless eager to obtain increased assistance to counter the 

Portuguese offensive and expand operations. Machel first came to Moscow 1971. The occasion was 

the Twenty-Fourth Congress of the CPSU, but Machel’s main goal was to negotiate with the Soviet 

Military for the delivery of new weapons.52 The Soviets remained cautious about FRELIMO and 

eager to investigate their political alignment, especially with the Chinese.53  

The purpose of the trip to Mozambique was thus two-fold. As before, Soviet journalists 

were to establish the dominant narratives of FRELIMO’s liberation struggle. In his reports for 

Pravda, Ignat’ev covered familiar themes: the brutality of Portuguese colonial wars, the bravery of 

the guerrilla fighters, and FRELIMO’s modernisation attempts in rural areas. While the deliveries 

of Soviet arms were always an open secret, it was not until 1970 that Moscow decided to openly 

admit they were providing arms to the anti-colonial movements.54 Now, Ignat’ev openly wrote 

about Soviet military assistance to the anti-colonial movements.55 However, Ignat’ev and his crew 

were also to produce a secret report about the situation on the ground to ascertain the progress of 

armed struggle and the moods of FRELIMO’s leadership. The journalists’ secret report to the CC 

CPSU from 7 August 1971 on the situation inside FRELIMO was quite positive. They wrote 

favourably about FRELIMO’s leader Samora Machel, arguing he was a “authoritative, energetic, 



19 
 

 19 

and wilful leader” who was quite impressed by the conversations he had had in Moscow during the 

Twenty-Fourth Congress of the CPSU. Machel was still in the process of "political formation", they 

continued, but his background, having come from a “very poor peasant family”, set him on a path 

to become a "true people’s leader".56 While one could still see China’s influence among FRELIMO, 

they argued, the organisation had turned in the direction of the USSR. To enhance the trend, 

Moscow should step up assistance and widen contacts with the leadership. Another way of 

countering Chinese influence would be through the "political education" of FRELIMO cadres 

coming to study in the USSR.57 It is not clear how much these kinds of recommendations affected 

Soviet attitudes and policies towards FRELIMO. However, they prove that journalists like Ignat’ev 

fulfilled multiple functions, especially when truthful information was pretty scarce. 

On 25 April 1975, a group of junior military officers known as the Armed Forces 

Movement (MFA) seized power in Portugal. The coup led to a process of democratization, known 

as the Carnation Revolution. Censorship was lifted, political parties legalized, and the secret police 

disbanded. Among those who were allowed to return to Portugal in the aftermath of the coup were 

Álvaro Cunhal and Mário Soares, the General Secretaries of the Portuguese Communist Party and 

the Socialist Party, respectively. Both were invited to join the first provisional government, with 

Soares taking an important portfolio as the foreign minister. Soares proceeded to negotiate for 

transfers of power to PAIGC and FRELIMO in Guinea-Bissau and Mozambique. Angola was a 

much more complicated case. The coup in Lisbon took the Soviets by surprise. In Angola, the 

nationalist movement was divided between three rival organisations: MPLA, FNLA, and the 

National Union for Total Independence of Angola (UNITA), led by Jonas Savimbi. In a series of 

meeting at Alvor, Portugal, in January 1975, the MPLA, FNLA and UNITA signed an agreement, 

which obligated all three to share power in a transitional government and to hold constituent 

assembly elections in October. The date of independence was set for 11 November 1975. However, 



20 
 

 20 

the Alvor Accord did not hold. By June 1975, the country was engulfed by a civil war, with MPLA 

pitted against FNLA and UNITA. 

The Soviets also had very little information about developments on the ground. In fact, 

they had very little impact upon the process of negotiations for transfer of power to PAIGC and 

FRELIMO, which were ongoing for most of the summer of 1974. The Soviets needed to understand 

the balance of forces on the ground. In September 1974, Oleg Ignat’ev became the first Soviet 

journalist to make a long trip to Guinea-Bissau, Mozambique, and Angola. He returned with a series 

of economic and political recommendations for the CC CPSU. His evaluation of the situation in 

Guinea-Bissau was particularly positive. In his report to the CC CPSU, he argued Guinea-Bissau 

might well soon turn into an “example for many Third World countries” since PAIGC had many 

experienced, talented leaders, many of whom had been educated in the USSR. He also observed the 

development of a bitter rivalry between liberation movements in Angola and advised that the 

Soviets should step up support for MPLA. In a handwritten comment, the head of the CC CPSU 

Africa desk Petr Manchkha stated that the Soviet Solidarity Committee and other Soviet "public 

organizations" would consider his report.58  

Ignat’ev was not the only Soviet journalist to provide "first-hand" information on 

developments in Angola. In December, Mikhail Zenovich, a journalist with Pravda, followed 

Ignat’ev to evaluate the situation in Luanda. In his report to the SovietForeign Ministry, Zenovich 

noted the intensification of rivalries between key political parties in the capital. The future power 

in Angola depended on whether MPLA or its main rival, FNLA, backed by Zaire, could accumulate 

sufficient military force.59 These observations together with information coming from other MPLA 

leadership seemed to confirm to the Soviets the need to resume military support for MPLA by the 

end of 1974.60 However, Ignat’ev still remained the key Soviet journalist reporting on Angola. In 

the months preceding the declaration of independence on 11 November, Ignat’ev was back in 

Luanda, this time working with Igor Uvarov, an officer of the Soviet Military Intelligence (GRU) 



21 
 

 21 

who had first arrived in Angola in early 1975, working undercover as a TASS correspondent. 

Another journalist who often travelled with Ignat’ev and Uvarov was Ryszard Kapuscinski, the 

Polish journalist and author of Another Day of Life. In the months preceding the declaration of 

independence, Ignat’ev and Uvarov served as key liaisons between Moscow and MPLA leadership, 

relaying messages from the Soviet government. When Oleg Nazhestkin, a KGB officer who had 

known Agostinho Neto since the early 1960s, arrived in besieged Luanda in early November, he 

recalled meeting Ignat’ev and Uvarov in the famous Tivoli Hotel. Late at night, all three men drove 

to Neto’s residence to pass on a note of support from the Soviet government.61  

Alongside Uvarov, Ignat’ev became a key source of information about developments on 

the ground, while simultaneously writing many short reports for Pravda. Later, he published a book 

based on his notes and memories from his time in Angola titled Operatziya Kobra-75 (Operation 

Cobra-75).62 While Ignat’ev’s and Kapuscinski were in Luanda at the same time, the two books are 

very different. Kapuscinski’s Another Day of Life is an evocation of Luanda as a wooden city 

floating away, as he witnesses the Portuguese evacuation amid the civil war. In Another Day of Life, 

Kapuscinski is firmly on the side of the MPLA and even picks up a gun in real life in the midst of 

the fighting.63 Both Kapuscinski and Ignat’ev portray the MPLA in heroic terms. However, if 

Kapuscinski is interested in the spirit of the times, the Zeitgeist, Ignat’ev wants to prove events in 

Angola as a product of international conspiracy, concocted by the USA, China, and South Africa. 

He describes in grimy details the brutality of the FNLA and UNITA, but accords either organisation 

little agency, arguing there was no secret that the “mobs of Savimbi and Roberto” played a 

secondary role in the intervention.64 Published in 1978, in the midst of the Soviet-Cuban operation 

in Angola, Ignat’ev also openly speaks about Cuban advisors, but does not mention about the role 

of the Cuban Special Forces in the defence of Luanda in the days preceding 11 November.65 

Conclusion 



22 
 

 22 

The print media were crucial to Soviet engagement with the anti-colonial struggles in 

southern Africa. Writings on the anti-colonial movements, however similar in their message, 

writing style, and means, were fundamental to expressing Soviet solidarity with anti-colonial 

movements. They were meant to educate and inform domestic and international audiences and 

help the chosen anti-colonial movements—MPLA, FRELIMO, and PAIGC—construct heroic 

metanarratives of anti-colonial struggle. As this chapter shows, not only professional journalists, 

but also party cadres like Yevsyukov and Manckha, were involved in the process of constructing 

the dominant narrative of the liberation struggle in Southern Africa. The journalists’ accounts 

"from the liberated areas” were, however, quite different since they were intended to evoke 

emotions of solidarity in the readers and affinity with the guerrilla fighters. Besides establishing 

the dominant narrative of anti-colonial struggles, the key goal of these reports from liberated 

areas was to validate the socialist experiment and increase the prestige of the Soviet Union. 

Through these romanticised descriptions of the anti-colonial struggles in southern Africa, Soviet 

journalists tried to build an "imagined community", bound together by common vision of the 

future. 

Oleg Ignat’ev embodied the many functions of a Soviet internationalist journalist. 

Through his reports, he established a particular language and narratives to talk about liberation 

in Southern Africa. He emphasised personal bravery and sacrifice of the African guerrillas, as 

well as the cruelty of Portuguese colonialism, backed by the US and other Western allies. 

Besides, Ignat’ev consistently underscored the liberation movements as sources of 

modernisation in the liberated areas. Like other journalists, Igant’ev also served as an informal 

go-between for the leadership of the liberation movements and Soviet officials, providing first-

hand information about developments on the ground. Soviet journalists like Ignat’ev were key 

to establishing the heroic narratives of anti-colonial struggle, which revolved around Africa’s 

"big men" like Cabral, Neto and Samora Machel. Soviet journalists were crucial actors in 



23 
 

 23 

sustaining metaphysical and real contacts between anti-colonial movements and the Soviet 

Union.  

 

 

1 M. Connelly, A Diplomatic Revolution: Algeria's Fight for Independence and the Origins of 

the Post-Cold War Era, Oxford: Oxford University Press, 2002. 

2 B. Anderson, Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism, 

London: Verso, 1991. 

3 J. Brennan, “Radio Cairo and the Decolonization of Africa, 1953–1964”, in: C. Lee (ed.), 

Making a World after Empire: The Bandung Movement and Its Political Afterlives, Athens: 

Ohio U.P., 2010. 

4 This meeting also included: The Committee for the Liberation of Sao Tome and Principe 

(CLSTP); the Union of Angola’s Workers (UNTA); the Goan National Congress; Goa 

Liberation Council; Goan People’s Party; and the Goan League. See: José Manuel Duarte de 

Jesus, Casablanca: o Início do Isolamento Português, Lisboa: Gradiva, 2006, pp. 59-69. 

5. J. Marcum, The Angolan Revolution: The Anatomy of an Explosion, 1950–1962, 2 vols., 

Cambridge: M.I.T. Press, 1969, pp. 10–11. 

6. M. Laban, Mário Pinto de Andrade: Uma Entrevista dada a Michel Laban [Mário Pinto De 

Andrade: An Interview Given to Michel Laban], M. A. Daskalos (trans.), Lisboa: Edições João 

Sá da Costa, 1997, p. 167. 

7 S. Khrushchev, Nikita Khrushchev: Creation of a Superpower, University Park: Pennsylvania 

State University Press, 2000, p. 436; M. Roman, Opposing Jim Crow: African Americans and 

the Soviet Indictment of U.S. Racism, 1928–1937, Lincoln, Nebraska: University of Nebraska 

Press, 2012, pp. 1–2; S. Mazov, A Distant Front in the Cold War: The USSR in West Africa 

and the Congo, 1956–1964, Stanford: Stanford University Press, 2010. 

8 One exception is work by Mary Catharine French who underlines the importance of Soviet 

internationalist journalists in attempts to improve Soviet image in the Third World. See: M. 

C. French, “Reporting Socialism: Soviet Journalism and the Journalists' Union, 1955-1966”, 

PhD thesis, University of Pennsylvania, 2014. 

9 A. Domoslawski, Ryszard Kapuscinski: A Life, A. Lloyd-Jones (trans.), London: Verso, 2012. 

                                                           



24 
 

 24 

                                                                                                                                                                                    
10 N. Telepneva, “Mediators of Liberation: Eastern-Bloc Officials, Mozambican Diplomacy 

and the Origins of Soviet Support for Frelimo, 1958–1965”, Journal of Southern African 

Studies, 43 (2017) 1, pp. 67–81. 

11 V. Shubin, The Hot Cold War: The U.S.S.R in Southern Africa, London: Pluto Press, 2008, 

p. 3 

12 S. Huxtable, “The Life and Death of Brezhnev’s Thaw: Changing Values in Soviet 

Journalism after Khrushchev, 1964–1968”, in: D. Fainberg and A. Kalinovsky (eds.), 

Reconsidering Stagnation in the Brezhnev Era: Ideology and Exchange, Lantham: Lexington 

Books, 2016, pp. 21–43. 

13 P. Yevsyukov, “Vosstaniye Razgoraetsya”, Aziya i Afrika Segodnya, 2 (1962) 8, pp. 18–19. 

14 P. Yevsyukov, "Natsionalno-osvoboditelnaya Borba v Gvinee-Bissau”, in: A. Vasil’yev 

(ed.), Afrika v Vospominaniyakh Veteranov Diplomaticheskoy Sluzhby, Moscow: Institut 

Afriki RAN, 2004, p. 140. 

15 P. Yevsyukov, “Front Osvobozhdeniya Mozambika”, Aziya i Afrika Segodnya, 8 (1965) 3, 

pp. 8–9; On Soviet relations with FRELIMO, see: Telepneva, “Mediators of Liberation”, pp. 

67–81. 

16 F. R. de Meneses and R. McNamara, “The Last Throw of the Dice: Portugal, Rhodesia and 

South Africa, 1970–1974”, Portuguese Studies, 28 (2012) 2, pp. 201–215. 

17 P. Yevsyukov, “Sorvat’ Sgovor Kolonizatorov!”, Aziya i Afrika Segodnya, 3 (1963) 1, pp. 

12–14. 

18 The FNLA was first established in 1958 under the name the Union of People’s of Angola 

(UPA; União das Populações de Angola). On the MPLA and FNLA, see: J. M. Mbah, As 

Rivalidades Políticas entre a Frente Nacional de Libertação de Angola (FNLA) e o 

Movimento Popular de Libertação de Angola (MPLA (1961-1975), Luanda: Mayamba, 2010, 

pp. 46-72; J.P. N`Ganga. O Pai do Nacionalismo Angolano. As memórias de Holden Roberto 

Vol. 1. 1923-1974, São Paulo: Ed. Parma, 2008, pp. 53-58. 
19 N. Telepneva, “Our Sacred Duty: The Soviet Union, the Liberation Movements in the 

Portuguese Colonies, and the Cold War, 1961-1975”, PhD thesis, the London School of 

Economics and Political Science, 2014. 

20 V . Kirpichenko, Razvedka: Litsa i Lichnosti, Moscow: Geya, 1998, p. 205; V. Shubin, 

conversation with the author, 8 April 2015, Moscow. 

21 Shubin, Hot "Cold War”, p. 16 

22 On the MPLA’s strategy and campaign in Southeast Angola, see: I. Brinkman, Inge, A War 

for People: Civilians, Mobility, and Legitimacy in South-East Angola During MPLA’s War 

for Independence, Cologne: Rüdiger Köppe, 2005. 



25 
 

 25 

                                                                                                                                                                                    
23 P. Manchkha, “Kolonialism Obrechen. Angola Budet Svobodnoy”, Aziya I Afrika Segodny, 

11 (1967) 7, p. 29. 

24 A. Neto, “My Gotovimsya k Sokrushitelnomu udaru”, Aziya I Afrika Segodnya, 9 (1965) 12, 

p. 30; A. Cabral, “Uverennost v Pobede”, Ibid; A. Cabral, “Edinstvo Obespechit Pobedy”, 

Aziya i Afrika Segodnya, 10 (1966) 5, pp. 10–11; Interview with A. Neto, “Samoye Vazhnoye 

Oruzhie”, Aziya i Afrika Segodnya, 11 (1967) 1, pp. 30–31. 

25 N. Mitrokhin, "Elita 'Zakrytogo Obshchestva': MGIMO, Mezhdunarodnye otdely apparata 

TsK KPSS i prosopografiia ikh sotrudnikov”, Ab Imperio, 4 (2013), pp.145–86. 

26 N. Leonov, Likholetie: Sekretnye Missii, Moscow: Mezhdunarodnye otnosheniia, 1995, pp. 

7-39. 

27 Pravda Correspondent’s Visit to Angolan Rebels, Moscow in Portuguese for Africa, 19,00 

GMT 28.5.65, Excerpts from broadcast account of Soviet journalist’s visit to Angola, Torre 

Tombo (Lisbon), K/4/2/7/1; M. Domogatskikh, “Plamya nad Angoloy”, Pravda, 28 May 1965, 

p. 3. 

28 M. Domogatskikh, “Plamya nad Angoloy”, Pravda, 7 June 1965, p. 3. 

29 M. Domogatskikh, “Plamya nad Angoloy”, Pravda, 16 June 1965, p. 3. 

30 T. Kolesnichenko, "Pis'ma iz Angoly: Chistaya Voda”, Pravda, 8 March 1966, p. 5. 

31 Ibid. 

32 T. Kolesnichenko, “Otryad Tovarishcha Vystrel”, 11 March 1966, p. 5. 

33 T. Kolesnichenko, Granitsu Perekhodyat v Polnoch, p. 24 

34 Ibid., pp. 30–37. 

35 T. Kolesnichenko, "Pis'ma iz Angoly: Viktoria o Moerte", Pravda, 22 April, 1966, 

p. 5; Kolesnichenko, Granitsu Perekhodyat v Polnoch, pp. 30–31 

36 Komsomolskaya Pravda, “Oleg Konstantinovich Ignat’ev”, 

https://www.kp.ru/best/msk/korrespondenty_pobedy/page19738.html (accessed 20 February 

2019). 

37 O. Ignat’ev, Amílcar Cabral: Patriot, Fighter, Humanist, Moscow: Novosti, 1990, p. 5 

38 O. Ignat’ev, “Pepel I Plamya Kafina”, Pravda, 8 June 1966, p. 7; O. Ignat’ev, “Boytsy iz 

tysyachi tabanok”, Pravda, 13 June 1966, p. 3; O. Ignat’ev, “Ukhodit na Zadanie Otryad”, 

Pravda, 17 June 1966, p. 5. 

39 O. Ignat’ev, “Chas Pobedy Prob’yet”, Pravda, 29 June 1966, p. 5. 

40 O. Ignat’ev, Amílcar Cabral: Patriot, Fighter, Humanist, Moscow: Novosti, 1990, p. 6 

https://www.kp.ru/best/msk/korrespondenty_pobedy/page19738.html


26 
 

 26 

                                                                                                                                                                                    
41 Kulikov to CC CPSU, February 14, 1973, “On the Situation in the PAIGC”, RGANI, f. 5, 

op. 66, d. 1190; Kulikov to CC CPSU, September 28, 1973, "On the Question of the Provision 

of Aid to the PAIGC from Several Countries in Europe, Asia, and Africa", RGANI, f. 5, op. 

66, d. 1190, 213; Kulikov to CC CPSU, July 18, "On the Situation in the PAIGC", RGANI, f. 

5, op. 66, d. 1190, p. 133. 

42 O. Ignat’ev, "400 Kilometrov po Osvobozhdennym Rayonam”, Pravda, 4 March 1973, p. 4. 

43 O. Ignat’ev, "Kto Ubil Amilkara Kabrala”, Pravda, 6 March 1973, p. 4. 

44 Oleg Ignat’ev, Tri Vystrela v Rayone Min’er: Dokumental’naya Povest o A. Kabrale”, 

Moscow: Profizdat, 1976; Oleg Ignat’ev, Três tiros da PIDE: Quem, , Porquê e Como 

Mataram Amicar Cabral?, Lisbon: Prelo, 1975. 

45 O. Ignat’ev, Amilkar Kabral: Syn Afriki, Moscow: Izdatel’stvo politicheskoy literatury, 

1975; O. Ignat’ev, Amílcar Cabral: Filho de Africa, Lisbon: Prelo Editora, 1975.  

46 P. Chabal, Amílcar Cabral: Revolutionary Leadership and People's War, African Studies 

Series Cambridge: Cambridge University Press, 1983. Also see: Dhada, Warriors at Work; J.S. 

Sousa, Amílcar Cabral (1924–1973) Vida e Morte de um Revolucionario Africano, 1924–1973, 

Coimbra: Edição de Autor, 2016. 

47 Chabal, Amílcar Cabral, p. 241. 

48 Dhada, Warriors at Work, p. 210. 

49 Ignat'ev, Oleg. "A Vitória é Certa: Reportage from the Angolan Partisan Detachment”, 

Pravda, 23 August 1970, p. 4 

50 Ignat'ev, Oleg. "Na Zapad ot Zambezi”, Pravda, 17 August 1970, p. 3 

51 M.D. Newitt, A History of Mozambique, London: Hurst, 1995, pp. 531–32. 

52 S. Vieira, Participei, Por Isso Testemunho, Maputo: Ndjira, 2011, pp. 598–99. 

53 Slipchenko (Dar es Salaam) to Moscow, 20 July 1973, Record of a Conversation with 

Machel, dos Santos, and Chissano, 17 July 1973, RGANI, f. 5, op. 60, d. 865. 

54 The provision of arms was first officially acknowledged by the director of the Institute of 

African Studies, Vasiliy Solodovnikov, in his address to the delegates of the International 

Conference of Solidarity with the Peoples of the Portuguese Colonies, held in Rome, in 1970. 

See: V. Solodovnikov, Tvorcheskii put' v Afrikanistiku i Diplomatiiu, Moscow: Institut Afriki 

RAN, 2000, p. 91. 

55 On Ignat’ev’s trip to Mozambique in 1971, see: O. Ignat’ev, “Den’ v Pogranichnom 

Rayone”, Pravda, 8 August 1971, p. 4; O. Ignat’ev, “Na Zemle Pelmeni Makonde”, Pravda, 

11 August 1971, p. 4; O. Ignat’ev, “Slovar’ Doktora Slavova”, Pravda, 20 August 1971, p. 4. 



27 
 

 27 

                                                                                                                                                                                    
56 Mikhalev, Nikanorov, Shchashchaev (Lusaka) to Moscow, “Report on the Trip of 

Journalists and Cameramen in Semi-liberated Regions of Tete in Mozambique”, 7 August 

1971, RGANI, f.5, op. 63, d. 579, p. 266. The journalists’ description of Machel’s 

background is not fully correct. He was indeed a son of a peasant farmer, but of some status. 

This allowed Machel attend school and become a nurse's assistant, a profession he held in 

Lourenço Marques [Maputo] before joining the FRELIMO. See: I. Christie, Samora Machel: 

A Biography, London: Panaf, 1989. 
57 Mikhalev, Nikanorov, Shchashchaev (Lusaka) to Moscow, “Report on the Trip of Journalists 

and Cameramen in Semi-liberated Regions of Tete in Mozambique”, 7 August 1971, RGANI, 

f.5, op. 63, d. 579, pp. 265-266. 

58 Ignat’ev to Moscow, 18 October 1973, "Report about the Trip to Cape Verde, Guinea-Bissau, 

Guinea-Bissau, Angola and Mozambique”, RGANI, f. 5, op. 67, d. 897 

59 Informatsiya o Komandirovke v Angolu, 27 December 1974, AVPRF, F. 658, OP. 14, P. 

62, D. 1, p. 69 

60 O. A. Westad, The Global Cold War: Third World Interventions and the Making of Our 

Times, Cambridge: Cambridge University Press, 2005. 

61 O. Nazhestkin, "V Ognennom Koltse Blokady”, in: V. Karpov (ed.), Vneshnyaya 

Razvedka, Moscow: XXI Vek-Soglasie, 2000, p. 251 

62 O. Ignat’ev, Operatsiya Kobra-75, Moscow: Izdatelstvo Politicheskoy Literatury, 1978. 

63 Domoslawski, Ryszard Kapuscinski, pp. 214-215; Ryszard Kapuscinski, Another Day of 

Life, London: Penguin Books, 2001. 

64 Ignat’ev, Operatsiya Kobra-75, p. 178. 

65 P. Gleijeses, Conflicting Missions: Havana, Washington, and Africa, 1959-1976, Chapel 

Hill: University of North Carolina Press, 2002, pp. 307-311. 


